Trénink
Projekt Plavání bez bariér 300
Motto: "Plavání, které není pro každého, ale je pro všechny"
Cesta Aqua(E)Motion Therapy - samostatně ve vodě, samostatně v životě
- sounáležitost, nikoliv jednostranná pomoc handicapovanému
 - orientace na to, co lze - co nelze slýcháme až příliš často, zvláště pak s handicapem
 - společenství ze života, nikoliv umělý svět protekcionářského prostředí
 - maximální rozvoj vlastního individuálního potenciálu, nikoliv absolutní výkon
 - pevná kritéria otevírající možnost zapojení co největšímu počtu osob
 - jedinečnost každé individuality, nikoliv elitářství
 - spojení vlastních potřeb s potřebami jiných jako bytostné vyjádření pochopení a porozumění
 - osobnostní růst cestou přijetí odlišností a rozdílných pohledů druhých
 - stabilitas loci – trvalost, dlouhodobost, kontinuita
 - voda jako téměř beztížné prostředí ke znovuzrození
 
Principy Aqua(E)Motion Therapy - cesta k ovládnutí těla a mysli
- komunikace jako cesta k navození vzájemné důvěry
 - pozitivní a objektivní seznámení s plánem - neteatrální prezentace, ne zdrobnělinám
 - relaxace jako prohloubení důvěry a základ výcviku – bez uvolnění nelze provést pohyb
 - pomalé provedení pohybů v maximálním rozsahu s dlouhou statickou výdrží v krajních polohách
 - práce v ose s důrazem na vnímání těžiště a geometrického středu těla
 - separátní práce s horními a dolními končetinami s pevnou oporou v trupu a sledováním plavce vždy jako celku
 - symetrie pohybů, eliminace patologických vzorců a navozování optimálního svalového řetězce
 - dlouhý dech a klidné srdce - dýchání jako cesta k udržení se na hladině a k nalezení klidu mysli
 - rozfázování každého cvičení – každou fázi jasně oddělit, nenechat splynout bez ohraničení
 - splývavá poloha - základ pohybu ve vodě a symbolické nalezení vnitřního zklidnění a spočinutí
 
Instruktorské minimum KONVE
- správná terminologie, srozumitelnost a jasnost pokynů
 - připravenost instruktora sám do vody dýchat, namočit si hlavu, potopit se s plavcem
 - naladit se vždy na přijetí plavce bez ohledu na osobnostní založení a preference
 - myslet vždy na to, jak být co nejlépe plavci nápomocen, ne na to, co můžu zkazit
 - při vedení na břiše i na zádech vyžadovat pohled do očí (jako nástroj záklonu a zaujetí správné pozice v obou polohách)
 - neprohlubovat v plavci pocit selhávání a nedostatečnosti - vyvarovat se komunikace typu „jé, cos to zase udělal“ nebo „hmm, tak to nám asi nepůjde, pojď raději dělat tohle, to zvládneš“, a jít spíše cestou „dobrej pokus a teď jdeme na další“ nebo „dobrý, chtěl jsem jenom vidět jak to bude vypadat, jdeme na další“, a když se instruktor vyloženě mine, vzít to na sebe „to sem vymyslel pěknou blbost, tak pokračujeme“
 - ve splývavé poloze na břiše i na zádech ruce vždy těsně přiléhající k sobě, dlaně obrácené dolů (na zádech nahoru), zápěstí směřující přímo vpřed v prodloužení předloktí, lokty propnuté, nohy propnuté, neohnutá kolena, kotníky přiléhající k sobě, nepřipustit "vlaštovčí ocas"
 - pánev, hrudník, ramena, hlava jako určující partie s pažemi a nohami dle popisu výše
 - instruktor se vždy pohybuje zásadně před plavcem (z bezpečnostních důvodů i z hlediska efektivity dopomoci)
 - dopomoc na břiše vždy za lokty (za dlaně až u pokročilých), při znaku podpora pod lopatkami, hlavou, nohou si pomáhat v oblasti pánve a zadku
 - stále sledovat symetrii, eliminovat asymetrie např. při hemiparézách kompenzovat jednostranný náklon a pohyby mimo osu
 - nenechat plavce chytat se a přitahovat, vždy napomáhat vytažení, ne přitažení, otevírat dlaně a natahovat prsty
 - při vedení nepůsobit změnu těžiště, vždy vést v jedné rovině
 - vést co nejrychleji k bezpečnosti a samostatnosti ve vodě – učit samostatné dosplývání ke břehu, chycení se kraje, zvednutí hlavy, nádech; pracovat na obratech se správnou dopomocí; správný přesun do vody např. nenechat kvadruplegika bez opory v trupovém svalstvu sednout a přepadnout dopředu nebo dozadu
 
Darujte plavcům, dostanete potvrzení a pozvání na akci, na kterou nezapomenete!



			
			
			
		